pondělí 28. prosince 2020

vánoční cukroví

 tak letos už nám došly úlky a medové řezy

no a na to 

že jsme ty medové řezy pekly někdy až 20, prosince

a ony už nejsou tak to je fakt dobrý výkon

no jenže ony jsou tááák moc dobré

ale ještě toho máme na výběr pořád dost





jo a ještě nemáme ani zdobené perníčky

s těma nám hlavně "pomohla " Rózka 

ještě teda pár máme pár těch slepovaných se džemem 

a politých čokoládou a zdobených mandličkou


a zajímá vás něco z historie cukroví

jo 

tak si hezky sedněte a můžete číst


Tradice vánočního cukroví sahá až do 16. století. S touto tradicí nepřišli Křesťané, nýbrž Pohané a trvá až do dnes. Vzhledem k dřívějším zvykům se cukroví peklo hlavně proto, že díky své tajemné schopnosti chránilo rodinu, zvířata, ale i dům před temnými silami. Na vánoční cukroví se váže celá řada rituálů, mýtů a pověr.

Lidé se kdysi domnívali, že bylo vánoční cukroví mocné, proto si na něm dávali hodně záležet. Vykrajovali různá zvířátka, která symbolizovala zvířata ve chlévě, kolečka byla symbolem slunce a také z těsta tvarovali kuličky. Cukroví pak bylo věšeno na ovocné stromy, aby v příštím roce plodily hodně ovoce, dále pak na domy, aby se v nich drželo štěstí a chlévy, aby zvířata prospívala. Zbylé cukroví se potom rozdalo mezi příbuzné.

Dříve se ale peklo cukroví úplně jinak. Protože mnoho lidí bylo chudých, cukr a mouka pro ně byly spíše vzácností, proto první cukroví bylo tvořeno ze sušeného ovoce a s velkým množstvím medu. Med byl na Vánoce velice důležitou surovinou, hlavně na medové perníčky, které se u nás pekly už nekdy ve 13. století, ale cukroví vyrobené z medu se peklo už mnohem dříve. / zdroj internet /


jo a včera jsem zas při člověče prohrála

jestli ono to nebude tím

že taťka ve chvíli když nikdo nekouká tak švindluje :))

mějte krásný i když hodně zamračený den

9 komentářů:

  1. Veru vůbec jsem nevěděla, že vánoční cukroví má takovou historii, myslela jsem si, že je to novodobá záležitost. Ale docela bych ochutnala to že že sušeného ovoce a medu. No ale to vaše vypadá tuze jedle. Veru budeš muset při tom člověče nezlob se být ve střehu a taťku kontrolovat. Moje mamka se po letech přiznala, že když s námi hrála černého Petra, tak ho měla označeného, protože nerada prohrávala. Hezký večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško ahoj, no to já taky neměla tušení,že to je s cukrovím takhle, a možná kdyby jsi si upekla marokánky, tak to je právě ze sušeného ovoce, oříšku a trošky medu, teda kromě jiného, no a já asi taky neumím holt při člověče prohrávat, měj se moc prima a ahoj

      Vymazat
  2. Pro mně je to taky novinka.Množství perníků peču každý rok.
    To bývalo veselo při hraní černého petra.Starší syn neuměla prohrávat...Je to jediná karetní hra,kterou znám ☺☺☺
    Přeji klidné dny ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi ahoj, tak já ještě umím prší a kvarteto a tím moje karetní hry končí,mějte se doma moc prima a ahoj

      Vymazat
  3. Staší syn neuměl-omlouvám se ☻

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jé to vůbec se nemusíš omlouvat, taky se překlepy určitě tolerují, vždyť co já jich " vyrobím" jejda

      Vymazat
  4. U nás je zatím cukrovího dost a tak trošku zobu a mladí taky baští, tak to pomalu ubývá. Zrovna jsem si říkala, jestli před Silvestrem ještě neupeču vánočku 1-2. Taky jsem myslela, že minulost kolem cukroví je hlavně v tom kolik měl kdo peněz a jak byli movití. A ono zatím je v tom i něco ještě navíc. S tím člověče nezlob se je to nějaké začarované, ale má to správný název, tak se musíš, podle toho chovat, ale neboj, taky někdy určitě vyhraješ a taťku musíš dobře hlídat. U nás je zataženo a nad Krkonošema je teď černo. Mávám od Ještědu. Věrka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věrko ahoj, no my taky máme dneska vánočku, ta první zmizela nahned a tak máme novou, mamina ji má ráda ke snídani s kakaem, a u nás sem tam vykukuje sluníčko, ale mraků je taky dost a jak píšeš, tak pěkně černých, tak uvidíme co z toho bude, mějte doma prima den a ahoj

      Vymazat
  5. Ahoj Veru.
    To je teda krásné povídáníčko o cukroví,a ty fotky cukroví...ách ty jsou.. :-)
    Moc se mi líbí povídání maminky před vánoci s babi a dědou,ano,i leštěnku Diavu...si pamamtuju moc dobře...taky jsem ji požívala na skříně a tak...A s bonbony je maminka dobrá...já bych byla zvědavá,jak chutnají.. :-) vypadají nádherně...
    Mějte se hezky,atˇ se dobře hrají hry a je Vám dobře.
    Eva od Olomouce

    OdpovědětVymazat

♥ Všem děkujeme za vaší návštěvu a děkujeme také za Vaše komentáře :-)