sobota 26. prosince 2020

jak voní Vánoce

 to máte takhle 

mamina vám vyprávěla o tom co už vám jsem psala

pro ní vánoce začínaly tehdy

když babička v říjnu nakoupila ořechy od staré paní Jemelkové

a doma začaly loupat

děda pěkně opatrně kudličkou 

o aby měl vyloupané ořechy pěkně celé

babička pěkně louskáčkem

a když nějaký ořech nešel vzala na něj i kladivo

a to pak skořápky lítaly po celé kuchyni

babička byla holt žena činu


tenkrát to mamina chodila do první třídy

sněhu už před vánocema prý bylo víc jak dost

a babička v tu dobu pracovala ještě v malé pekárně

protože tu velkou teprve stavěli

a práce jak už to před vánocema bývá měli až na hlavu

vše dělali poctivě pěkně rukama

a tak se opravdu až do vánoc nezastavili

mamina pamatuje že práce bylo tolik 

že babička kromě noční chodila do práce i na pár hodin po poledni

to už bylo opravdu těsně před vánoce 

a babička zas musela na chvíli po obědě do práce

a maminu vzala sebou

měli se balit vychladlé vánočky po pytlíků

a to už mamina tak přece zvládla

zvládla a domů odcházela celá spokojená a šťastná

že za svoji práci si odnášela tu největší vánočku co tam měli

jenže malý červík pochybnosti v ni přeci hlodal

měla se už je jednou vyspat a měl přijít ježíšek

jestlipak on i k nim cestu najde

babička už byla z té honičky v práci tak unavená 

že navečer usnula

a ve chvíli kdy děda maminu ukládal ke spaní 

babička stále spala

a mamina tak měla trápení

vždyť doma nemají vše uklizeno tak aby mohl přijít ježíšek a babička spí


ale ráno 

ráno už pak bylo vše tak jak mělo být

a tak mamině kromě vanilky, skořice, cukroví , smrkových větviček ve váze a stromečku

vánoce voní i po leštěnce 

/ takové ta hodně mastné červené/

doma to právě vonělo po téhle leštěnce,

všude bylo naleštěno, naklizeno, na stole vánoční nažehlený ubrus

a právě i ty smrkové větvičky ve váze 

no prostě všechno bylo tak jak má být

a mamině se právě do paměti coby vánoční vůně vryla i tahle leštěnka 





mějte moc krásný sváteční den

u nás je malilinkato  nachumeleno
a sem tam vykukuje i sluníčko
a lehce mrzne
po tolika šedých umrholených dnech to je úplný balzám na duši


6 komentářů:

  1. Tak jsem všechno přečetla, co jsem zmeškala a moc se mi povídání a líčení děje kolem vánoc líbilo. U nás je už od noci na štědrý den bílo, tak jsme přece měli aspoň trochu vánočně. Zatím sníh máme, no ve městě je to trošku šedivější, ale místama je trošku sněhu i tam. Dneska je u nás taky malý mrazík i přes den a dokonce i nebe se částečně vymetlo a vysvituje i sluníčko, je to pěkný, jen nevím, asi to dlouho nevydrží. Četla jsem, že od půlky ledna se má zase už oteplit.
    Asi jsme byli všichni hodní, Ježíšek nadělil všem i když toho bylo letos kapku míň, protože se nedalo všude dostat a pak byly zase obchody moc nacpaný, tak každý musel trošku slevit z požadavků. Ale to vůbec nevadí, hlavně když jsme byli všichni pohromadě a bylo nám dobře. Včera večer, když jsme přijeli, tak jsem měla doma docela chladno, nechala jsem topení na 19°a to když si topím v krbovkách, tak to je trošku tepleji, ale nevadilo, tak jsem vlezla brzy pod deku na gauči a nakonec jsem ze všeho usnula. A bude po vánocích a je to zase nasměrovaný do dalšího roku. Mávám od Ještědu. Věrka.

    OdpovědětVymazat
  2. Veru tak to já si tu červenou leštěnku pamatuju taky, byla to docela fuška celý nábytek naleštit tak, aby nikde nebyl žádný otisk palce. Bylo to mastné, ale hezky to vonělo po ořechách. A ty ořechy moje maminka mlátila rovnou kladivem, takže dělala pěkný randál a šlupky jsem pak sbírali po celé kuchyni. Nejvíc mně jako malé utkvěly různé vůně, když se peklo cukroví, pak ta leštěnka a nakonec vůně prskavek, když se šlo ke stromku. A úplně nejlepší bylo, když už se snášel soumrak a my jsme s bráchou a tatínkem čekali, až se dosmaží kapr a mamka dá povel ke stolu. Přeju pohodového Štěpána.

    OdpovědětVymazat
  3. Verunko, čím jsem starší, tím raději čtu tyhle nostalgické články. Stejně byla každá doba hezká a každá nějak jinak. Přeji krásné svátky a hlavně pevné zdraví všem u vás doma. A na Instagramu máš krásné fotky.

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Verunko,krásné povídání,vždycky když píšeš jak maminka vzpomíná moc ráda to čtu a vybavuje se mi taky spousta vzpomínek hlavně na babičku měla jsem jí moc ráda a naučila mě spoustu věcí.Na leštěnku si taky pamatuji i na tu její vůni.U nás taky trochu mrzne,ale foukal studený vítr pěkně jsme se na procházce vyvětrali.Mějte krásný večer.Iveta

    OdpovědětVymazat
  5. Very, krásné počteníčko o předvánočním čase. Vůni červené leštěnky si vybavím ještě teď, vždycky mi připomínala vánoce, tak to máme s mamkou stejné. Stejně je ten předvánoční čas krásný, mám ho snad raději, jak samotné vánoce. Počasí u nás vánoční není, ale na to jsem si už za ty roky bez sněhu zvykla. Pohodové poslední dny starého roku a hlavně buďte všichni zdraví i s Baruškou :-) Zdravím vás z Kožuškova :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Verunko,krasne jsem si pocetla,ja take mela rada povidani o starych casech Ja nemam lestenku v pameti,ale neco jineho.
    Topilo se v zime jen v kuchyni,takze se tam vse odehravalo a aby to vypadalo na vanoce slavnostneji,donesl se s pudy koberec a roztahl se pod stolem ,byl zeleno cerveny s kvety,me se to moc libilo.
    Stromek jsem strojila sama moc rada a pak behem vanoc i moc rada tajne chodila na kolekci co na nem visela. V posteli bys pak u me nasla plno poschvavanych staniolu.
    Ja byla odjakziva na sladky !
    Kdepak Ty casy jsou a nejlepsi darek byla pro me knizka !
    Tak jsem si zavzpominala,mejte se hezky. MAME TU SLUNICKO !!!

    OdpovědětVymazat

♥ Všem děkujeme za vaší návštěvu a děkujeme také za Vaše komentáře :-)