neděle 27. září 2020

celý den

 jsme tu měli tak šero

že se to neobešlo bez svíček a lampiček

ale vy co mě už znáte dýl

tak víte že mi tohle ohromně vyhovuje

já si tenhle čas 

kdy venku je pošmurno a nevlídno

a doma tak příjemně umím hodně užít

dopoledne z kuchyně voněl hubník


navečer pak palačinky


a teď už kychyně spí

a stejně jako já si užívá hořící svíčky


a tak si myslím

že dneska je ten správný čas si něco pěkného přečíst

to bylo tenkrát, když Kuba s Kuboukou hospodařili na chalupě pod Černou horou .




Měli tam za chalupou kus pole a louku, no kopec
že by se prkno nahned skulilo
a tam od zámrazu do zámrazu šlapal Kuba s motykou či kosou
a Kukouka s hráběmi nebo vidlemi nahoru a dolů.
Copak Kuba, ten mutlal v hubě fajfku a nestálo mu za to
aby fajfku z huby vyndal, když se mu chtělo nadávat pokaždé
když kosa brnkla o kámen.
Kubouka ale neměla v hubě nic jiného než jazyk s ním i pěkně šavlovala.
Cože se tím kopcem nachodí sem a tam
cože podrážek daremně promele
a že kopec rodí jen samé kamení žádnou ourodu
a že Krakonoš jako vrchnost taky za mnoho nestojí
když posílá déšť zrovna když u Kubů suší seno.

Slyšel to nadávání zajíc v jeteli
slyšel to i ježek s ježicí a krtek s krtčicí
a slyšela to i sojka
která to Krakonošovi všechno hned za tepla pověděla.

Odtud až potud, milý Krakonoš tohle nemohl nechat jen tak
a tak se převlékl za vandráda a vydal se ke Kubově chalupě.
Tam zrovna vobědvali.
Kubouka si ho přeměřila svým okem a už mu nalévala polévky vodouky až po obroučku
a přidala i hrst oveček z nakrájeného chleba.


Krakonošovi se to líbilo a chtěl se odvděčit.
Těžkou robotu jim ulehčit neuměl
ale očaroval Kubouce jeden z rendlíků a přičaroval ji do něj kvásek.


A od té doby mají v každé chalupě na horách takový hrníček ze kterého nikdy neubývá
a vaří se z něj kyselo.
A v létě, když hoši donesou z háje hříbky


na louce poroste čerstvý kmín
přidá se nějaké to vajíčko od slepičky
a v neděli se přidá i trocha škvarků co se dělá z trocha loje donesenýho z trhů
to je teprve dobrota.



a vám teď přeju moc krásný večer a dobrou noc 

a zas zítra ahojda

8 komentářů:

  1. Veru , je to fakt, když přijdou tyhle první pošmourné dny, jsou nám svíčky a třeba šmodrchání pěkně vzácné. Kvásek doma neživím, ale když ho mám možnost koupit tak kyselo je první volba:) Děkuji za krásné poudání, ted se čtou pohádky mrňatům tak si aspon ledasco připomenem:) Aťka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aťko ahoj, taky děkuju za na psání a mějte doma hezký i když deštivý den

      Vymazat
  2. Veru, úplně jsem se přenesla do malého špunta, kterému se čtou pohádky a tyhle poudačky, je mi to moc milý. U nás po ránu svítilo sluníčko a teď už přiběhly mraky a mlhavo a možná, že bude i pršet. A to jsem si ráno říkala, že bych se mohla trošku projít po lese a možná bych i potkala nějakou houbu, tak si budu muset asi ještě trošku počkat. Dneska bude sekaná s bramborem a rajčatový salát. Sekanou mám hotovou jen strčit do trouby, brambor určitě uvařím víc a větší vnuk mě jich několik sní jen tak se solí, jen co bude vědět, že je mám už vařené, od mala je to jeho oblíbená bašta. Ten malý si taky dá brambor, ale jen tak proto, že je má velkej. Ten je zase víc na těstoviny. No, jirásek končí, mávám od Ještědu, Věrka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věrko ahoj,tak u nás je od rána zas šeredně a prší a je zas šero, takovej zas línej den to je. My dnes měli květákovou polívku a bramborovou kaši a aljašskou treskou a salát, taky jsem si pochutnala, moc děkuju za napsání a mějte doma prima odpoledne

      Vymazat
  3. Ahoj Verunko,hezké povídání.Kvásek mám pořád doma peču z něj chleba vůbec ho nekupuji zadělávám tak třikrát do týdne.U nás včera vykouklo odpoledne sluníčko tak jsme něco málo udělali na zahradě,ale ted tu máme jen tři stupně.Přeji krásný den.Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko ahoj, děkuju u nás je zas šeredně a prší a tak jsme doma, mějte všichni hezké odpoledne a ahoj

      Vymazat
  4. Veru to je moc hezký příběh. A zase je to o jídle. Veru adresu bych ti poslala, ale nějak netuším jak a kam, já jsem takový technický antitalent. Měj hezký podzimní večer.

    OdpovědětVymazat
  5. Jaruško ahoj, tak mi napiš na email : veronika@humlak.cz

    měj krásný večer a ahojda

    OdpovědětVymazat

♥ Všem děkujeme za vaší návštěvu a děkujeme také za Vaše komentáře :-)