úterý 19. července 2022

psal se rok 1973


a mamině začínaly zasloužené první školní prázdniny

to víte že se na ně těšila

a i proto

že 30. 6 na vysvědčení má svátek

a tak se asi těšila i na dárky

a ty nej pro ni byly knížky a pastelky

dokud neuměla číst

tak jí knížky četl děda

ale na konci první třídy už číst uměla hodně plynule

a tak se na knížky těšila


a jasně že knížky dostala

ale největší favorit byly Děti z Bullerbynu

tu prý přečetla coby malá žába za tři dny

a pak ji četla pořád dokola

a představovala si 

jak je součástí té knížky

a všechno co v ní děti prožívaly 

prožívala s nima


ale i tak si myslím

že když byla mamina malá měly to děti lepší

nepotřebovaly telefony ani tablety a ani televizi

a vystačily si samy

co mamina vyprávěla

tak byly od rána do večera venku a pořád měly co dělat

tady u nás na dvorku jich bylo pět co chodily spolu do jedné třídy

a tak si spolu pěkně po celé prázdniny vystačily

hrály si s balonem, skákaly panáka nebo gumu

a na oplátku si pak holky hrály s klukama na vojáky

a na louce měly plechovou vaničku a lavorky

a ve spoďárech se v nich postupně vycachtaly

a nikomu vůbec nevadilo že nemá plavky

a taky si na šňůrách na prádlo stavěly stan z deky

a tak si chodily číst Ohníčky a Čtyřlístky

a hrály si tam na maminku a tatínka

a po venku všichni svorně běhaly ve cvičkách a trenkách co nosily ve škole na ťělák


a když pak děda dal mamině pro každého balík starých novin

aby ho šly odevzdat do sběrny

to bylo radosti

a víte proč

protože za ty drobásky co za to dostaly si mohli koupit co chtěly

a tak si koupily ledňáčky

a svorně je pak na lavičce spolu blízaly

a v rukách ještě žmoulaly lipa za dvacetník na která jim ještě zbylo


když takhle maminy vypráví

tak si to pak večer v duchu představuju 

a asi jí to i trochu závidím

mně by se to taky takhle moc líbilo


no a vy mějte prima dny 

a zase ahojda




 

7 komentářů:

  1. Veru, to je jako bych se vrátila já o těch pár desítek let zpátky, končila jsem první třídu 75 a přesně jak píšeš , vše to tak bylo, my měli u činžáku dvůr a bylo nás tam osm podobně starých dětí, no spíš kluků a já mezi nima sama holka, drandili jsme tam na kolech, hráli co se dalo, všechny možný školky s balonem i skákali gumu,panáka, fotbal, hokej , vybiku i na třetího, a kdo zbyl sám tak hrál klidně o zed, i tenis s pálkama vyřezanýma z prkýnek, schovku, polívka se vaří, šipkovanou, krvavý koleno...no nebylo to super? ze dřevníků jsme měli bunkry a já si nejvíc vzpomínám jak jsme si hráli na Inidány z Větrova, také po vzoru knížky a později i filmu, a Děti z Bulerbynu tak to je pecka, už dlouho mám chut si je očima dospěláka znova přečíst.
    Díky za to nádherný retro a mějte se. Aťka

    OdpovědětVymazat
  2. Tak, tak --tak to bylo.
    Hezké letní dny !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Very, tak si říkám, co ty dnešní děti budou vyprávět těm svým, jaké budou mít zážitky. Naproti nám, jak teď stojí MŠ bylo hřiště, tam jsme trávili hodně času, až do tmy. V rohu byl takový malý močál a v něm príma hlína, tak jsme seděli obkročmo na lavičkách a plácali si figurky z tenkého rákosu pletli na prstech židličky. Každý jsme měli svůj nůž rybičku a na lavičkách hráli koníky ... Byla to krásná doba 🥰Moc vás zdravíme z Kožuškova🥰

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Verunko,taky moc ráda vzpomínám na to dětství.Nedavno jsme měli rodinou oslavu a můj brácha začal vzpomínat všichni poslouchali s nadšením moc jsme se u toho nasmali máme na co vzpomínat.Moc zdravím.Iveta

    OdpovědětVymazat
  5. Veru já mám svátek 1.7. a to byl dvojnásobný svátek, protože začínaly prázdniny. Dárky jsme si na svátek nedávali, ale zato jsme pořádali táborák i s "kulturním programem", bylo to moc prima. A taky jsem měla oblíbené knížky, které jsem četla pořád dokola. Bylo to krásné dětství. Krásný večer.

    OdpovědětVymazat
  6. Dětství dříve bylo krásnější.Řeka,les,později i jezero byly za humny...Já mám narozeniny první dny srpna.To jsem věděla,že škola volá ☺
    Přeji krásné dny léta ☺

    OdpovědětVymazat
  7. No to tedy bylo krásné počteníčko.Děkujiii.Jitka.

    OdpovědětVymazat

♥ Všem děkujeme za vaší návštěvu a děkujeme také za Vaše komentáře :-)